Deze treinverbindingen moeten in 2021 door de bergen gaan rijden
Door de coronacrisis zitten we allemaal thuis, maar ondanks dat maken de Europese treinvervoerders grote plannen voor 2021. Dat betekent dat er in 2021 ondanks alles een paar mooie interessante opties voor een treinreis naar de bergen komt.
De plannen passen in een trend waarin vooral de Oostenrijkse en Zwitserse treinmaatschappijen flink investeren in het herstellen en opzetten van snelle en comfortabele verbindingen. De baas van de Duitse spoorvervoerder DB kondigde al aan dat 2020 juist door de coronacrisis wel eens het jaar van de trein kan worden. En het lijkt erop dat zijn Oostenrijkse en Zwitserse collega’s er alles aan doen om dat waar te laten worden.
Amsterdam-Wenen
De mooiste is natuurlijk de verbinding tussen de Nederland, België en Oostenrijk. Deze nachttrein gaat naar Wenen, maar wordt onderweg een aantal keer opgesplitst, zodat je ook richting Innsbruck kan. https://bergwijzer.nl/nieuws/met-de-trein-naar-de-bergen. De trein zou eerst al in november van dit jaar gaan rijden, maar door de coronacrisis is de indienststelling uitgesteld tot 2021. De nachttrein van Brussel naar Wenen rijdt wel.
Een tweede nachttrein naar Zürich wordt door NS, de Zwitserse SBB en de Oostenrijkse ÖBB nog onderzocht.
Geen nieuwtjes, vakantietips of winacties meer missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op Facebook
Basel/Zürch-Locarno
Wie per trein vanuit het noorden naar Ticino in Zwitserland reist, gaat meestal razendsnel door de nieuwe Gotthard-Basistunnel, maar vanaf 14 december 2020 wordt de oude lijn weer in gebruik genomen. Treinmaatschappij SudOstBahn laat vanaf dan onder de naam Treno Gottardo een trein over de route door de bergen rijden. Daardoor zijn een aantal stops in Ticino die door de Gotthard-Basistunnel worden overgeslagen, weer direct per trein met het noorden van Zwitserland verbonden.
Directe trein van Berlijn naar Zweden
Ook richting het noorden worden de treindiensten verbeterd. Er komt een directe verbinding tussen Stockholm en Berlijn. Maar zeker voor mensen uit het noorden van Nederland is het aantrekkelijker om in Hamburg op te stappen. Dat scheelt de tocht richting Berlijn. In het begin zal deze trein van de maatschappij Snälltåget alleen in de weekenden rijden, maar het is de bedoeling dat de trein uiteindelijk dagelijks gaat rijden.
Verbeteringen
Naast een aantal nieuwe verbindingen worden een aantal oude treindiensten ook flink verbeterd. Zo gaat de SBB spiksplinternieuwe treinstellen inzetten op de verbinding tussen München en Zürich. Die nieuwe treinstellen kunnen harder rijden, maar zijn ook nog eens een stuk comfortabeler. En daarmee is de SBB nog niet klaar, want er zijn ook plannen voor een directe verbinding tussen Zürich en Milaan. De Franse SNCF en de Deutsche Bahn werken ook aan een verbetering van de TGV-dienstregeling tussen Parijs en Müchen. Die moet weer dagelijks gaan rijden, zo is het plan.