Home » Reportage
Een pet met nekflap.

Wandelen in de hitte? Voorkom een zonnesteek.

Woensdag 17 mei 2017 was in Nederland de warmste 17 mei ooit gemeten. Meteen weer een record te pakken. Heerlijk, de korte broek en het luchtige hemdje kunnen aan. We lopen nog onwennig met onze melkflessenbenen rond, maar ja, anders krijgen ze nooit dat sportieve kleurtje.

Inspanning bij warm weer, of dat nu hardlopen of wandelen is, vergt gezond verstand. Wanneer je bijvoorbeeld tijdens een wandeling een flinke klim moet maken en de zon brandt genadeloos op je hoofd, bestaat de kans dat je oververhit raakt en een zonnesteek oploopt.

Wat is een zonnesteek?  

Als het warm is, koelt het lichaam zichzelf door te gaan zweten. Wanneer je meer vocht verliest dan je erbij drinkt, kan het lichaam geen vocht meer verdampen. De lichaamstemperatuur gaat omhoog, ongeveer 1 graad Celsius per procent lichaamsgewicht. Dit zal sneller gaan als je je ook nog inspant. De spieren maken meer warmte aan dan de huid door zweten kan afvoeren. Omdat je dan te weinig lichaamsvocht over hebt, stagneert een goede doorbloeding van lijf, armen en benen. Gevolg: je wordt bleek, het zweten stopt en de lichaamstemperatuur stijgt. Wanneer dit in de zon gebeurt, noemen we dat een zonnesteek. Dit kan gevaarlijk zijn.

Een pet met nekflap.

Hoe herken je iemand met een zonnesteek?

Een paar signalen:

  • Gloeiende huid/zweten
  • Bleek zien
  • Extreem vermoeid: activiteit niet meer vol kunnen houden
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Overgeven
  • Verwardheid

Overigens hoeven deze signalen niet altijd zichtbaar te zijn. Iemand kan ook opeens omvallen.

Wat moet je doen?

  • Laat hem/haar drinken.
  • Leg hem of haar neer in een koele omgeving.
  • Afkoelen: Zet hem of haar zo mogelijk onder een koele douche. 
  • Laat de persoon rusten en blijf er bij zitten.
  • Bij geen verbetering: bel een arts of 112. Onderschat de gevolgen van een zonnesteek niet!

Hoe voorkom je oververhitting?

  • Zorg dat je tijdens een wandeling genoeg drinkt, ook al heb je geen dorst. Neem meer dan voldoende water mee. Minimaal anderhalf tot twee liter voor een dag lopen. Check: als je urine donkergeel is, moet je bijdrinken.
  • Houd het koel. Draag dunne kleding. Blijf zoveel mogelijk in de schaduw.  Leg af en toe een natte handdoek in je nek. Neem na afloop van je wandeling een (voeten)bad of douche. Bescherm je tegen de zon met zonnebrandcrème met hoge factor, zonnebril, lichte kleding en draag een pet of hoed. 
  • Indien mogelijk: beperk lichamelijke inspanning in de middag. Als het heet dreigt te worden: het is even bijten, maar ga zo vroeg mogelijk op pad zodat je profijt hebt van de koelte in de ochtend. Misschien word je dan ook nog eens beloond met een prachtige zonsopgang.

Bronnen: thuisarts.nl, Outside.

Meer inspiratie

Ontdek de 5 beste berghutten van Tirol. Ontdek de regio voor fijnproevers!

De mogelijkheden voor een speciale Tiroler winter zijn oneindig. Bekijk hier alle tips.

Speciale aanbieding Bergen Magazine

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine voor slechts €22,50 + 3 cadeaus!

Reis met Fjord Line naar Noorwegen en beklim de hoogste bergen! 

Maak kennis met de top-collectie van Mammut. De collectie is ontworpen voor serieuze alpinisten.