Haglofs green friday

Haglöfs gaat niet voor Black Friday, maar Green Friday

Bergsportmerk Haglöfs staat bekend om haar inzet voor duurzaamheid. Maar hoe ga je dan om met een fenomeen als Black Friday? Daar heeft Haglöfs een heel eigen antwoord op.

Voor wie het (nog) niet weet: Black Friday is een gewoonte die steeds meer over komt waaien uit de Verenigde Staten. Daar wordt op de vrijdag na Thanksgiving het begin van de kerstperiode ingeluid met enorme kortingen in winkels, waar duizenden mensen soms al voor dag en dauw voor in de rij gaan staan, zodat ze de beste koopjes kunnen graaien.

Van Black Friday naar Green Friday

Ook in Europa doen steeds meer winkels en merken mee aan Black Friday. Maar al dat geconsumeer is natuurlijk niet echt duurzaam. En dus gaven ze bij Haglöfs een hele eigen draai aan het fenomeen Black Friday. Het bergsportmerk organiseert z’n eigen, speciale dag: Green Friday. Die dag verdubbelt het merk de prijzen in al haar eigen brandstores! Tegelijk is de webshop van het merk dicht. In 2019 doen ze dat voor de vierde keer.

Tegen wegwerpcultuur

Pardon? Een prijsverdubbeling? Daar is toch niks aantrekkelijks aan? Dat klopt, en dat is ook precies de bedoeling. Een van de grote problemen van Black Friday is namelijk dat mensen spullen kopen, die ze helemaal niet nodig hebben. Een TV, terwijl de oude het nog prima doet. Of ze kopen een jas, terwijl de oude nog niet versleten is. Al die oude spullen komen vervolgens in de vuilnisbak terecht, terwijl dat niet nodig was. En dat terwijl het afvalprobleem een van de grootste milieuproblemen is!

Een ander probleem is geld. Want veel mensen gooien flink wat geld over de balk tijdens Black Friday, terwijl ze zich dat helemaal niet kunnen veroorloven. Tegelijk worden veel spullen onder kostprijs verkocht. Die kosten moeten toch érgens vandaan komen, en vaak is dat het milieu, of zijn het de arbeiders die onder slechte omstandigheden in lagelonenlanden onze spullen in elkaar zetten.

Green Friday om na te denken

Haglöfs wil daarom dat consumenten twee keer nadenken over hun aankoop en alleen iets kopen als dat ook echt nodig is. Daarmee wordt voorkomen dat grote hoeveelheden spullen van prima kwaliteit in de vuilnisbak terechtkomen, terwijl er energie en grondstoffen worden verstookt om nieuwe spullen te maken. Green Friday is daarom vooral een initiatief om mensen aan het denken te zetten.

Maar wat gebeurt er dan met het geld dat Haglöfs binnenhaalt tijdens hun Green Friday? Dat komt ook weer ten goede aan het milieu. Al het geld gaat namelijk naar de Naturskyddsföreningen, de Zweedse natuurbescherming.

Meer inspiratie

Profiteer nu: 1 jaar Bergen Magazine voor slechts €22,50 + 3 cadeaus!

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webreactie.