Bergans heeft stevige duurzaamheidsambitie
Wie graag buiten in de natuur is, weet als geen ander hoe belangrijk het is om onze leefomgeving goed te beschermen. Onder het motto ‘beschermen waarvan we houden’ is Bergans daarom gestart met het ambitieuze duurzaamheidsprogramma Expedition 2020.
Tekst Sean Vos
Bij deze expeditie staat er geen hoge bergtop of afgelegen ijskap op het programma, maar een hele reeks doelstellingen waarmee Bergans de impact van haar producten op het milieu spectaculair wil verminderen en het welzijn van mensen en dieren wil verbeteren. Sustainability manager Felix Ockborn van de Noorse fabrikant legt uit: “Binnen onze eigen bedrijfsvoering focussen we op de zaken waar we de grootste impact op de verbetering van het milieu kunnen bereiken. We kijken daarbij onder andere naar de milieu-impact van onze producten, dierenwelzijn, het beperken van schadelijke chemicaliën, transport en recyclebaarheid. Maar ook werkomstandigheden in onze fabrieken en het menselijk welzijn vergeten we niet in onze aanpak.” Om al deze thema’s behapbaar en overzichtelijk te maken, kent Expedition 2020 vier pijlers:
1. Verantwoorde kwaliteit
De eerste pijler waarop het programma steunt, is het bieden van een verantwoorde kwaliteit in het assortiment van Bergans. Binnen deze pijler heeft de fabrikant zichzelf ten doel gesteld om in 2020 75 procent van haar producten Bluesign gecertificeerd te hebben, waarmee een groot deel van het assortiment voldoet aan de strenge duurzaamheidsnormen van dit onafhankelijke keurmerk. Een tweede doelstelling is om 70 procent van alle Bergans producten te vervaardigen van duurzamere grondstoffen. Een mooi voorbeeld is Ecodear: een polyestervezel die voor 30 procent van organisch materiaal wordt gemaakt dat vrijkomt bij de productie van suiker. Deze vezel wordt in steeds meer Bergans producten verwerkt. Ook aan het dierenwelzijn wordt gedacht. Felix Ockborn: “Dit najaar liggen onze eerste kledingstukken in de winkel waarin RDSgecertificeerd dons is gebruikt. Deze ‘Responsible Down Standard’ garandeert vanuit een onafhankelijke controle dat ons dons voldoet aan strenge eisen voor dierenwelzijn. Voor 2016 hebben we onszelf ten doel gesteld om alleen nog maar 100 procent RDS-gecertificeerd dons in onze collectie te gebruiken.”
2. Duurzame waardeketen
Een tweede pijler van Expedition 2020 is het verduurzamen van de hele keten van productie tot in de winkels. Samen met partners in de keten werkt Bergans aan betere productieomstandigheden in haar fabrieken en het welzijn van de productiemedewerkers. Dat doet zij samen met de organisatie IEH, een Noors initiatief voor ethische handel. Per jaar initieert Bergans vijf projecten die tot doel hebben om samen met toeleveranciers de productieomstandigheden in de fabrieken te verbeteren. Wanneer een product klaar is, gaat het op transport om uiteindelijk in de winkels terecht te komen. Ook in deze fase levert Bergans een forse inspanning om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden. Dat betekent onder andere dat het vervoer per vliegtuig zo veel mogelijk beperkt wordt. “Soms ontkomen we niet aan luchttransport, maar onze doelstelling is om dit te beperken tot maximaal 2 procent van alle transport. Een groot deel van ons transport gebeurt per boot, met een aanzienlijk lagere milieu impact dan luchtvervoer”, licht Ockborn toe.
3. Een inspirerende organisatie
De derde pijler van Expedition 2020 richt zich op de eigen organisatie. Bergans investeert in de kennis van de eigen werknemers op het gebied van duurzaamheid, zodat men elkaar op de werkvloer scherp kan houden en kan inspireren. Samen gaan alle werknemers na hoe Bergans zich als organisatie continu kan blijven verbeteren. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de milieu-impact van de producten, maar wordt in het ontwerp ook rekening gehouden met het feit dat de producten een lange levensduur moeten hebben en bovendien gemakkelijk te repareren en te recyclen moeten zijn. Een product dat je niet snel hoeft te vervangen, heeft immers een lagere impact op het milieu dan een product dat snel onbruikbaar wordt door slijtage of beschadiging.
4. Ondersteunen van organisaties
De laatste pijler van Expedition 2020 is het ondersteunen van verschillende maatschappelijke organisaties. Een intensieve samenwerking met de Noorse toeristenorganisatie DNT stelt mensen in staat om de Noorse natuur optimaal te beleven en de impact van de natuur op ons leven te leren waarderen. Daarnaast ondersteunt Bergans ook de organisaties Mountain People en iCare. “Mountain People heeft in de afgelopen periode mensen in Nepal goed kunnen helpen bij het weer opbouwen van hun leven na de verwoestende aardbeving in april vorig jaar”, legt Ockborn uit. “We zijn trots dat we als Bergans aan de wederopbouw van het dagelijks leven hebben kunnen bijdragen.” Op de vraag hoe Bergans verder gaat kijken nadat de doelstellingen van Expedition 2020 zijn behaald is het antwoord overtuigend. “Met Expedition 2020 hebben we een grote stap gezet om onze inspanningen voor een beter milieu en betere productieomstandigheden zichtbaar te maken en uit te breiden. Ook na 2020 gaan we dit doorzetten omdat de aanpak een wezenlijk onderdeel is van ons DNA en we als producent van buitensportartikelen afhankelijk zijn van de kwetsbare natuur om ons heen.” Met Expedition 2020 laat Bergans zien zich continu te willen verbeteren voor een zo laag mogelijke milieu impact. Voor de buitensport- en bergliefhebber wordt het daarmee weer een stukje gemakkelijker om een duurzame keuze te maken in het assortiment van je favoriete buitensportzaak.