Wandelroutes Berchtesgadener Land. foto M. van Hattem

De mooiste wandeltochten in het Berchtesgadener Land

Alhoewel het Berchtesgadener Land voor elk wat wils biedt, is het ideaal voor dagtochten en korte huttentochten, voor groot en voor klein. De lage, diep ingesneden dalen maken het mogelijk ook in het voor- en najaar nog geschikte tochten te vinden. De uitzichten op de Königssee zijn majestueus en kleinere meren als de Obersee en Hintersee bieden een pittoreske aanblik. Wie liever klautert in het hooggebergte, kan zich het beste richten op de Watzmann.

Auteur Mark van Hattem

Wandelroute 1: Van Königssee naar Fischunkelalm en Röthbachwaterval

• Vertrek- en eindpunt: Aanlegsteiger bij de Saletalm (620 m). Te bereiken per boot vanaf Schönau am Königssee (ongeveer ½ uur). Let op de tijd van de laatste afvaart!
  • Duur en hoogteverschil: 2½ uur, 100 m stijgen en dalen.
  • Karakter: gezinswandeling, ook geschikt voor jonge kinderen. De Fischunkelalm is een heerlijke ouderwetse alm! Geopend half mei t/m half oktober.
  • Tocht: de boottocht van Schönau naar de Saletalm behoort tot de dingen die je in dit gebied ervaren moét hebben. De meeste bezoekers stappen uit in St. Bartholomä. De Saletalm is een prachtige plek aan de oevers van het meer, daar waar het dal van de Königssee een knik maakt. Vanaf hier gaat het richting het einddoel van de wandeling: de Röthbachwaterval.

Hier lees je een uitgebreidere routebeschrijving.

Geen nieuwtjes, vakantietips of winacties meer missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, of volg ons op Facebook

Wandelroute 2: Jenner (1874 m)

• Vertrek- en eindpunt: parkeerplaats Hinterbrand, Mittelstation Jennerbahn (1206 m).
  • Duur en hoogteverschil: 4 uur, 600 m stijgen en dalen.
  • Karakter: familiewandeling; afhankelijk van de kinderen kan de wandeling worden bekort door de Jennerbahn te nemen tot het bergstation. Goede wandelpaden, duidelijk gemarkeerd.
  • Tocht: de parkeerplaats Hinterbrand ligt een kwartier lopen van het Mittelstation van de Jennerbahn. Neem niet het pad naar het Jennerhaus, maar ga richting de Krautkaseralm en de Vogelstein en vandaar langs de Mitterkaseralm (wandelroute 498). Het pad loopt langs de noordelijke flank van de Jenner zonder problemen omhoog. Bij het passeren van de Mitterkaseralm loop je onder de kabelbaan door. Met jongere kinderen kun je ook besluiten met de kabelbaan naar het bergstation te gaan. Een slingerpaadje brengt je weer omlaag.

Berchtesgadener Land

Wandelroute 3: Trischübel (2000 m)

• Vertrekpunt: Wimbachgrieshütte (1326 m). Parkeren in Rehwinkel, parkeerplaats Wimbachklamm. Eindpunt: Schönau am Königssee (620 m). Let op de afvaart van de laatste boot bij St. Bartholomä!
  • Duur en hoogteverschil: 5 uur, 700 m stijgen en 1400 m dalen.
  • Karakter: alpine wandeling door een zeer afwisselend landschap, enige tredzekerheid strekt tot aanbeveling. Hier en daar kleine passages met kabels of haken. Overnachting in de hut en tot slot een boottocht over de Königssee.
  • Tocht: Wimbachdal uitlopen (3 uur, 700 m stijgen) naar de Wimbachgrieshütte en daar overnachten. De volgende ochtend langzaam stijgend het goed aangegeven pad naar Trischübel volgen. Bergen als de Grosse Hundstod (2593 m) domineren met hun kale, uit dolomiet en kalk bestaande hellingen het ruige landschap. Het pad wordt af en toe wat smal en loopt steil langs de wand. Verder naar beneden kan het soms bij nat weer wat glad worden. Langzaam komt uiteindelijk de Königssee in beeld. Het is nog even doorpakken naar St. Bartholomä, waar een leuke bootreis wacht. Maar let op: de laatste boten vertrekken rond vijf en zes uur in de namiddag en in St. Bartholomä is helaas geen overnachting mogelijk!
  • Alternatief: beginnen in Schönau am Königssee, de boot naar St. Bartholomä nemen en vandaar omhoog wandelen. Dat is zeer inspannend, maar heeft als voordeel dat na de overnachting in de Wimbachgrieshütte ontspannen kan worden afgedaald.

Wandelroutes Berchtesgadener Land

Wandelroute 4: Halsalm (1260 m)

• Vertrek- en eindpunt: Hintersee, Nationalpark-Infostelle en parkeerplaats (800 m).
  • Duur en hoogteverschil: 3 uur, 450 m stijgen en dalen.
  • Karakter: familiewandeling, ook met kleine kinderen prima te doen.
  • Tocht: loop een stukje langs de weg met enkele authentieke boerderijen waarvoor de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Neem het pad omhoog, richting Reiteralm. Het pad loopt mooi geleidelijk in lange slingers omhoog. Bij een brede kruising in het bos splitst het pad zich. Links gaat het naar de Reiteralm, rechts naar de Halsalm. De Halsalm ligt in een afwisselend open en bebost landschap. De dolomiet rotstoppen van de Mühlsturzhorn en Predigtstuhl vormen de imposante coulissen. Het uitzicht reikt ver: over de Hintersee tot aan de Höher Goll en de Beierse heuvels in de verte. De afdaling is eenvoudig te vinden: gewoon het pad volgen en bij de eerste bewegwijzering rechtsaf in het bos, naar beneden. Je komt uit bij de Hintersee bij de zogenoemde schildersroute.

Hier lees je een uitgebreidere routebeschrijving

Tip: het informatiecentrum van het park is weliswaar klein, maar zeker een bezoekje waard. En niet onbelangrijk: Café Gefahrt heeft heerlijke ijsjes!

Wandelroute 5: Schneibstein (2276 m)

• Vertrek- en eindpunt: Bergstation Jenner (1800 m).
  • Duur en hoogteverschil: 4 uur, 500 m stijgen en dalen.
  • Karakter: gemarkeerde paden, op de Schneibstein rotsachtig. De Schneibstein vangt veel wind en is onbeschut. Bij goed weer daarentegen biedt de Schneibstein de mooiste vergezichten van de Beierse Alpen!
  • Tocht: wie vanaf de Jennerbahn start, moet zeker even de moeite nemen in tien minuten naar de top van de Jenner te lopen en daar te genieten van het uitzicht op de Königssee. Volg daarna het pad over de kam, duidelijk aangegeven en niet te missen, richting het Carl-von-Stahl-Haus. Door het Schneibsteinhaus op deze manier rechts te laten liggen, wordt niet onnodig hoogte verloren. Vanaf het Carl-von-Stahl-Haus is het pad goed te zien en bijna tot boven met het blote oog te volgen.

Hier lees je een uitgebreidere routebeschrijving

Wandelroute 6: Hoher Göll (2522 m)

• Vertrek- en eindpunt: bergstation Jenner (1800 m).
  • Duur en hoogteverschil: 6 uur, 700 m stijgen en dalen.
  • Karakter: hoogalpine klautertocht, (niet te moeilijke) klettersteig. Pas op voor verijzing! Onder omstandigheden met sneeuw en ijs af te raden.
  • Tocht: vanaf het Jennerbahnstation eerst richting Carl-von-Stahl-Haus, maar al snel meer naar links, richting de Pfaffenkegeln (de 452). Het gaat hier zeer steil omhoog, maar het pad is nog goed te belopen. De route gaat richting de Hohes Brett en passeert kort onder de top een oud jagerskruis. Vanaf de Pfaffenkegeln gaat een graat, soms wat breder, soms wat smaller, richting de top van de Hohes Brett (2340 m). De route volgt over een graat waar het een beetje klettersteigen wordt. Over de Göllscharte verder omhoog naar de top. Over de zelfde route terug.

Hier lees je een uitgebreide routebeschrijving.

Wandelroute 7: Watzmann-Hocheck (2651 m)

• Vertrek- en eindpunt: Watzmannhaus (1928 m), 3 à 4 uur lopen vanaf de Wimbachbrücke-parkeerplaats.
  • Duur en hoogteverschil: 5 uur, 800 m stijgen en dalen.
  • Karakter: hoogalpine tocht. De Watzmann is natuurlijk dé berg van het Berchtesgadener Land. De Hocheck is eigenlijk een voortop, maar met zijn 2651 m slechts vijftig meter lager dan de Mittelspitze (2713 m) en Südspitze (2712 m). De Hocheck is vanaf het Watzmannhaus voor iedereen met de nodige bergwandelervaring en wat tredzekerheid bereikbaar. Wie verder wil, de graat over richting hoofd- en zuidtop langs, moet een lange, luchtige klettersteig begaan. Tredzekerheid en vrijheid van hoogtevrees zijn belangrijke vereisten. Bovendien is deze route lang: ook de nodige conditie is vereist!
  • Tocht: het gemarkeerde pad vanaf de hut omhoog slingert eerst omhoog, tot ongeveer op 2250 m hoogte de graat wordt bereikt. Het pad wordt allengs smaller en af en toe is wat eenvoudige klauterij nodig, her en der gezekerd. Het terrein hier is voor een tredzekere, ervaren bergwandelaar geen probleem. Aan weerszijden van de graat zijn prachtige vergezichten. Aan de overzijde richting oosten is de Kleine Watzmann (2306 m) te zien. Deze wordt ook wel aangeduid als de ‘vrouw van de Watzmann’: de tussenliggende topjes boven aan het oude sneeuw- en ijsveld zijn de ‘kinderen’. Vanaf de Hocheck begint de lange klettersteig naar de Mittelspitze. Wie deze niet nemen wil, geniet van het uitzicht en keert langs dezelfde route terug naar de hut.

Laatst bijgewerkt mei 2012

Lees hier hoe je je perfect kan voorbereiding op je bergwandeling

Benieuwd hoe jouw schoenen langer mee kunnen gaan?

Lees hier hoe jij jouw veldfles goed schoon houdt

Voor Bergwijzer.nl zoeken wij een enthousiaste stagiair voor de webredactie.